Langhe Nebbiolo La Spinetta

Inte ens en resa till Ryssland och dess vackra stad Moskva, hindrade mig för att njuta av lite vin som fick åka med i väskan. Många som tänker att det är väl totalt hål i huvudet att åka till ett land som Ryssland och ha med sig vin. Jag kommer inte gå in mer på detta, men vin är inte det billigaste i landet öster. Och har man ett uppdrag ,så skall det skötas med belåtenhet.
Det är även spännande att plocka med vin som skall fungera i en helt ny miljö för mig, nya dofter, smaker, klimat och råvarorna är inte alltid de samma som man tänkt sig. I detta fall så var allt bättre än jag kunde drömma om. Plocka råvaror från torget, be slaktaren fixa köttet och det är var mer än lättsamt att plocka ihop en korg med enbart det bästa.

Jag tillreder en tallrik på lättrökt nötkött. Är det något som ryssarna kan så är det att tillhålla med kvalitetskött. Tunna skivor som får vila på en kakelplatta. Man tager vad man haver, brukar man säga. Mixar en örtolja på persilja, dill, koriander, basilika och en del droppar citron. Hyvlar en del av någon lokal hårdost (smaken är rätt lik Comté). 

Är det något som de även gillar så är det pumpa, pumpa i alla lägen, delar och texturer. Därav så görs en kräm på vitpumpa, som smaksätts med rostad mandel och en del smör. För att få med korrekt textur i rätten så friteras morötter och kantareller.
Till denna rätt så dricker vi ett enastående vin. Ett vin som blir mer och mer spännande för varje år som går. La Spinetta Langhe Nebbiolo. Det är inte i går som jag stod som Chefssommelier på Gastro i Helsingborg, men på den tiden så sålde jag pallvis av detta vin, och redan då så var vinet riktigt bra. Det jag personligen tror och känner i vinet är att stockarna fått några år på nacken och man kanske inte låter alla druvor få pressas den till det mer kända vinet Barbaresco Starderi.

”Druvorna plockas från unga stockar i vingården Starderi i mitten av oktober. Musten jäser i 7–8 dagar på ståltank och mognar sedan i franska fat i 12 månader. Vinet dras över till ståltank och vilar där i två månader innan buteljering. Ingen filtrering eller klarning görs.”

Vinet har ett läckert djup, doften är kraftig och har fin balans redan i nosen. Smaken är vidunderligt bra och vinet visar trivsam syra omgående. Kryddigt med inslag av torkad ceder, soltorkare nypon, vanilj, viol och råsockrade björnbär. Smaken sitter länge kvar i gommen min, och fatens inverkan gör vinet även i smaken fint balanserat. Vinet utvecklas hela tiden i glaset och det är spännande att följa vinet liv under en kväll så här.
Örterna och kantarellerna var det som gjorde hela kombinationen, men köttets lättsamma rökighet, tog fram vinet frukt på ett fint vis. Osten sälta och syra livade upp vinet och vinet visar upp en charmerande sida. Låter mig vara ödmjuk som vanligt och erkänna att detta måste vara en av de bästa Langhe Nebbiolo vinerna på bolaget.

”Azienda Agricola La Spinetta ägs av familjen Rivetti. 1978 gjordes det första vinet, en vingårdsbetecknad Moscato d’Asti. Det första röda vinet kom 1985, Barbera d’Asti Ca di Pian. Det största vineriet ligger i Castagnole Lanze i Barbaresco. Mest känt är La Spinetta för sina kraftfulla ”vingårds”-Barbaresco med namnen Gallina, Starderi och Valeirano. De två förstnämnda ligger i kommunen Neive medan Valeirano ligger i kommunen Treiso. År 2000 köptes 8 ha vingård i Barolo, Campè i Grinzane Cavour, och detta stod klart 2003. 

2001 kom nästa steg, och då ut från Piemonte då de köpte 65 hektar vingård i Toscana och vineriet Casanova stod klart 2007. Casanova ligger i byn Terricciola mitt bland Toscanas böljande kullar mellan Pisa och Volterra. Druvan Sangiovese är Toscanas stolthet och det är också den La Spinetta valt att fokusera på. Den precision och kvalitet som vi hittar i La Spinettas viner från Piemonte återfinner vi i allra högsta grad även här i vinerna från Casanova. Flera gånger om har man tilldelats tre glas i ”Gambero Rosso”.

 Nästa rätt kommer som ett skott, varför vänta på något så gott som saffransnektar och en gudagod ost. Tyvärr så fick jag inte fram namnet på osten, min ryska heller inte tantens engelska var något vidare. Så jag fick smaka mig fram och kom så till något som resulterade i att osten smakade väldigt likt Mons Camembert.
”Camembert är uppkallad efter en by i Normandie och ostens historia räknas som sin start vid slutet av 1700-talet. Marie Hariel är den kvinna som skapade denna fantastiska ost.”

Till ostens smakrytm så serveras, fröbröd, en tomatmarmelad som kokats med kanel, saffran och stjärnanis, det viktigaste i detta hela nu är följande. Att inte det skall bli för sött, tänker mig att syran i vinet skall slinka fram och få osten att på ett mäkta sätt få dela med sig av sin krämighet och syra. Jag tror att vi kommer att lyckas.

”Calvet är utan tvekan en av Frankrikes mest kända vinproducenter. Företaget bildades redan 1889 i byn Tain Hermitage vilken ligger i Rhônedalen, 5 år senare etablerade de sig i Bordeaux. Företaget har sedan dess fortsatt att växa, hela tiden utan att göra avkall på kvalitén. Hjärtat av vinproduktionen ligger i Bordeaux där de äger flera vinslott även om de är verksamma i andra delar av Frankrike. Deras viner uppmärksammas gång på gång av internationell vinpress för sin höga kvalité.”
Sauternes, något som vi alla dricker för lite av, ett ynka litet glas lite då och då är för mig enbart nyttigt. Och sen är det kul att alla kan njuta av ett glas sött från Bordeaux mest heliga plats, och då inte bli rånad på köpet. Sémillon 80%, Sauvignon blanc 15%, Muscadelle 5%, där har vi blandningen på druvorna och jag finner doften av aprikoser, havtorn, russin, honung och en släng av murkna höstäpplen. Smaken är som sin doft, men nu med påtagliga toner av saffran och torkande apelsiner.

”Druvorna skördas först när de har angripits av ädelröta (botrytis cinerea) därefter pressas de försiktigt innan vinifiering och lagring vilken sker på gamla franska ekfat.”

En stor tugga av ost, lite mindre sked med marmeladen, och så ett stycke fröknäcket, jo men visst. Smakerna tillsammans med vinet är en smärre lyxartad succé. Allt faller på plats i gommen och texturerna från den fasta födan, de gör vinet fräsch och friskt.


Kommentarer

Populära inlägg