Hällt Vecka 36


Paracombe Sauvignon Blanc 2015

”liten” producent med stort hjärta. Egendomen som sträcker sig över ca 20 hk. I dag är det paret Paul och Kathy Drogemuller som med järnhand sköter gården. Årlig produktion på ca 100 000 pavor. Efter jag provat ett 10 tal viner av Pauls ”älsklingar” med samtliga goda resultat, så fastnade jag för detta vin, ungt, fräscht, grönt och kaxigt. Stenfrukter som persika, passion gjorde mig frälst av vinet. Krusbärens flörtande med fjäderlätta vindar av fläder och citron. Men, säger jag återigen, djupet, smaken och balansen i vinet är gediget och jag tar verkligen till mig vinets inre.

Importfirma: Johan Lidby Vin  

Schloss Johannisberger Silberlack Riesling Grosses Gewächs 2015

Gediget vin med fina och tydliga dofter av moget plommon, fallfärdiga gula äpplen och solmoget citrusskal. Honungstoner trivs tillsammans med bakomliggande fatkaraktär och kryddighet. Personligen så gillar jag skarpt den påtagliga och välbalanserade syran och mineraltonerna som får mig att inse att vinet är drickbart idag, men även om 25 år. 
Ett vin som jag njuter av med sanna vänner lag och då gärna med en struva fylld med anklever och portvin, ett måste är så den rivna munsterosten som bara är ett måste till vinet.
3 g/l restsötma, 12,5 % alkohol. Importfirma: Henkel & Co Sverige

Shutter Sauvignon Blanc, Barrel selection 2013

Denis och Maj-Britt Malbec flyttade till Napa Valley 2000 och har blivit kända för sina 100 poängare (Parker). Denis föddes och uppfostrades på Château Latour i Pauillac och var vinmakaren där i 10 år. Denna Sauvignon Blanc är gjord i Bordeaux stil med nyanser av tropisk frukt, med spröda men ljuvliga toner av ek. Vinet visar upp smaker av grapefrukt, mogna persikor och stenfrukter. Smaken är lång med distinkta mineraler och välbalanserad syra. Men det som verkligen skall påpekas med denna årgång, är djupet i vinet. Det är var Denis personliga stil och det är bara han som kunde få detta djup i vinerna, Tack för allt Denis.
0,9 g/l restsötma, 13,7 % alkohol. Importfirma: Vinopia


Kommentarer

Populära inlägg