Freakshow Cabernet 2013

Grillen, är den tänd? Finns det kol, vätska för de som använder de… Är köttet marinerat på alla konstens regler och efter vad kladdiga kockar i tv tycker och tänker? Fet gratäng med ohyfsade mängder med vitlök, Bea på burk och se för böveln till att det finns ett stort sällskap av grillchips för annars är det inte midsommarfest.
Frågan jag ställer mig då är följande, finns det vin som ovanstående text behagar att smaka till denna högoddsare i smakstegen? Jo, såklart finns de vin som utan problem bjuder upp till dans och med behjälplig smak förhöjer hela smakupplevelsen för det som nu grillas över stekhet kol.

Vi behöver ett vin som har bra fruktighet, gärna med ett stänk ek eller kanske med överhängande fin ekton, med det så inleds mitt sinne över att jag är lite pilsk på vanilj, rostad ek och en rå tanninstruktur. Men för att inte ta till hårdhandskarna mot råvaran så vill vi även känna elegans, stilfullhet och balans i vinet för att få alla bitar på plats. Kunde man även få önska ett vin som har en fin stil av rökighet och lite mull så vore det fint.
"Nu slår mig tanken om vad monopolet hade valt för vin om de hade skrivit att de söker efter ett vin av denna stil? Kanske en Översockrad Pinotage från Australien som egentligen kommer från södra delarna av Chile. Usch vad jag är elak nu. Men idag är en sådan dag som jag är extra öppen”

Jag tar ett säkert kort och korkar upp vinet från andra sidan vattnet, där jag har mina rötter till vad perfekta viner är, och för att inte håller alla på halster för länge så är det 2013 Freakshow Cabernet Sauvignon som vi har våra glas. Vinet har allt det som jag beskriver här ovan. Ett gediget vin som är skapt för den svenska sommarens grillkvällar.
 ”Ägarna Michael & David Philips har varit druvodlare i Kalifornien i sex generationer sedan 1850, men det första egna vinet producerades först 1984. Fokus ligger på Zinfandelviner gjorda på druvor från gamla vinstockar samt Rhônevinsblandningar och druvviner från Rhônevinsdruvor som Viognier och Syrah.”

För att komma vinet ännu mer in i själen så skit i att marinera köttet med köpt marinad, låt ert kött få kosta och köp från känd bonde. Vispa din egna tryffelmajjo och var lite försiktig med vitlöken i gratängen, men var ihärdig med att överösa med ost och då gärna vår fina ost från Burträsk. För gör ni detta kommer vinet att bli er bästa vän… Med dessa ord så önskar jag er en minnesvärd midsommar med mycket mat, lagom med sprit och massor av jordgubbar! 

Länk till vinet!                           Länk till maten!

Foto: Terese Cedergren Foodfolder "Tryffelmajjo"

Kommentarer

Populära inlägg