G.H Mumm Champagne i bilder

Mumm… Vad hade jag att vänta mig, vad kunde jag innan denna dag om Champagne huset? Egentligen på tok för lite. Men det var nog det som gjorde mig så nyfiken på provningen, att jag inte hållit mig uppdaterad på deras bubbel. Så tiden var nu äntligen här för att prova några enastående viner.

Jag skriver följande. Kort och koncist… Helt galet vilka viner vi fick äran att prova.

1996 Mumm Magnum. Vilket vin, klarheten, finessen, åldern och de små fina bubblorna. Doften är ljuvlig med fortfarande livliga mineral toner som anstryker min nos på ett älskvärt sätt. Ostronbankarnas dofter, bageriets nybakade bröd, korgen full med fuktig svamp. Nyslaget hö, nosen får inte nog. Vinet besitter fortfarande krafter så som perfekt mineralitet och balans mellan syra och frukt. Ett vin som är underbart nu, men kommer att leva många, många år till. (95p)
1990 Mumm Magnum. Livlig champagne, full fart på en 26 åring. Rostade hasselnötter, kall stenighet, kalkig, ostronskal, örtig och det både doftar och smakar mogen brie. Strukturerad och balanserad. Ett Champagneår som vi alla drömmer om att fått vara med och skapt champagne. Kan inte annat än ställa mig upp och applådera för dessa droppar. (95p)
1986 Mumm Magnum. Är årets champagne redan utsedd? Formidabel, utmärkande, perfektion, fulländad, vet inte hur många ting jag kan komma på som är så bra med denna årgång. Vinet hart allt. Mognad men toner åt kokt varsel, Vitmögel, oxiderade insatser. Rostade hummerskal med påföljande brynt smör, med stekt anklever, visst är jag hungrig som en varg i denna stund, men vinet leverera smaker genom sin doft som är fullkomligt euforiskt. Vinet innehar även en fin palett med unga ting från limeskal, pomelo. Jag ger denna champagne (99p) Och det har jag inte givit en champagne sen Salon 1988, Krug Rosé 1982 eller Belle Epoque Rosé 1985.  

Stort tack till Didier, Pernod Ricard, Helene och Johan Magnusson på MFW för möjligheten att få prova dessa rariteter. Tack! 

Kommentarer

Populära inlägg